Saturday, March 6, 2010

sToRy oF mY LiFe [episod 1]

Sedang meniti atau memerhati hujan yg sedang turun dengan tenang....
dibalik cermin tingkap yang tertutup rapat....
kerana kesejukkan telah melimpahi...
namun, itu tidak membuatkannya kesejukkan...
tidak juga membuatkan hatinya tenang....
gelisah memikirkan tentang sesuatu....
serba xkena dibuatnya....

jam sekarang menunjukkan waktu 1.43 pagi...
bermakna tarikh pd hari ini adalah 18 OGOS 1989....
cube memikirkan sesuatu untuk mengurangkan kegelisahan yg melanda...

selang dua minit kemudian....
perasaan telah bercampur aduk....
sebaik sahaja mendengar tangisan dari wad bersalin dihadapannya...
kakinya segera melangkah menuju pintu....
ingin segera dibuka pintu wad tersebut....
tetapi niat nyer terbatal apabila wad tersebut terkunci rapi...

selepas 5 minit...
doktor kluar dari muka pintu tersebut....
dan segera doktor menghulurkan tangan utk bersalaman...
mengucapkan tahniaah...
"anda mendapat anak lelaki...dan semuanya selamat!syukur..."

selepas mengucapkan terima kasih...
kaki itu terus melangkah kedalam wad...
untuk melihat isteri serta anaknya yang br dikurniakan tuhan...
bersyukur kehadrat illahi...
anak lelakinya cukup sempurna....

selepas tersenyum kepada isteri....
diangkat anaknya dan dikapap erat ke sisi tubuhnya....
mulutnya tidak lekang daripada senyuman...
sebagai tanda kesyukuran yang teramat sangat....
kepada tuhan yang maha kuasa...
sejenak itu...
kendengaran suara azan berkumandang disetiap penjuru wad tersebut....
wlupun kedengaran sayup2....
tetapi...
mampu menenangkan jiwa ramai org yg berada disitu...

anak itu diberi nama oleh si isteri...
Zul Helmi Azam....



maka itulah aku ketika detik dimana aku dilahirkan....
akulah Zul Helmi Azam...
yang memainkan peranan sebagai anak...
aku bersyukur dikurniakan nama yang sungguh indah....
sampai sekarang aku masih lagi mengagumi nama aku sendiri....

si isteri pula adalah seorang insan yang mana bernama Salamah...
dia adalah mak aku yang teramat aku sayangi....
aku menyanjungi nyer dalam byk perkara....
aku juga berterima kasih padanya dlm byk perkara....
mak aku adalah yang terbaik untuk aku....
aku selalu bersyukur kerana dikurniakan mak yang sempurna pada aku...
mak dah didik aku dengan berjaya nyer...
mak jugak ajar aku bahasa arab...
sampai aku jadi star bahasa arab kt skolah...
so popular la aku jap kt skolah..
hehehe...
mak jugak mengajar kt skolah menengah aku...
hehehe...
so aku popular dengan panggilan anak ustazah...
popular2 gak..
tp susah wooo...
kene jaga namer baik...
tp sebab nak jaga nama baek jugak la aku digelar anak mak....
tp xkesah la...
aku mmg rapat ngan mak pun...
hehehe...
n sebab tu jugak la aku selalu kene kritik...
xkire la ngan cikgu2 ke ngan mmbr2....
semua nyer poyo2 konon nak terbaik dari aku...
pergghh....
xbleyh blah gler...



wlupun dulu aku agak skema en..
tpi xde la skema gler sampai nk ikot je semua org ckp....
bler aku buat style aku sendiri...
ade je yg xpuas hati....
ade je yang anggap bnde yang aku buat tu salah....
tapi sebenarnya salah ke untuk mencapai kejayaan dengan cara dan haluan sendiri??
entah la....
cter lame...
biarkanlah.....
yang penting skang aku dah berjaya...
berjaya dengan membuat haluan aku sendiri...

si bapa pula adalah seorang insan yang bernama Zulkepli
seorang yang xtaw nk ckp berlembut...
semua nyer keras...
hanya berlembut ngan mak aku jerk...
ngan aku...n adik2...
harapan la...
huhuhu...
tp itu yg mengajar aku...
membuatkan aku berdisiplin....
hehehe...
abah ni mudah mesra ngan org laen...
n mesti ader je lwk nyer...
tp bler ngan ktorg adek beradik jarang la nk buat lawak...
tp bler sekali dier senyum...
korg mesti nk tgk lagi...
rase mcm besh tgk senyuman dier...



sebab tu aku suka tgk raja lawak...
dier mesti senyum bler tgk cter tu jgk...
bkn la dier xpernah senyum langsung ngan ktorg...
tp susah nk nmpak la...
tp klu mak ader sebelah dier...
mesti dier selalu buat lawak....

hehee...
aku kagum ngan dier sebab satu jerk...
dier syg sgt2 kt mak...
mak pernah cter....
abah dulu2 mase bercinta mesti amek mak balik kelas...
wlupun dier keje...
dier xkan bg mak balik sorg2...
sampai skang aku persan bnde tu....
wlupun mak bley bwk kete...
tp klu mak nk g jauh2 mesti dier yg antar...
n dier jugak yg akan amek...
ngan adek beradik aku pun samer...
tyme skolah dulu...
dier la antar aku g tunggu bas pagi2...
pkul 6 dah siap semua....
nek basikal lak tue..
selagi bas xdtg...
dier xkan balik....
sampai aku btol2 nek bas...
baru balik....

abah ni kira dier syg sgt kt family...
cume dier xtunjukkan dengan care percakapan...
tp ngan perbuatan..
antara adik beradik aku perasan ke x...
tu jerk...

tp aku...
aku mmg dah sedar.....
abah adalah yang terbaik dalam hidup aku...
thankz abah....



dulu aku pernah ader krisis ngan abah...
sebab aku memberontak...
yelah...
dier xpernah ckp elok2...
bler dah besar...
baru bley berfikir sendiri...
mak aku pun byk sedarkan aku....

aku hope..
adik beradik aku cepat sedar bnde nie....

kepada adik2 ku....
sedarlah...
bahawa allah dah berikan kiter satu parents yang terbaik untuk kiter...
diorg sayang kita sgt2....
wlupun abah mcm tu..
sedar la adik2 ku....
abah xpernah leka nk amek taw psl kiter adek beradik...
semua bnde dier buat utk kiter....

aper yg korg xdpt dari dier??
semua korg dpt...
so sedar la...
xpayah la korg nk ikutkan ego korg...
aku harap korg sedar bnde nie cpt2...
bler diorg dah xde nnt...
xgune korg nk menyesal....
xgune korg baru nk hargai dier....
buka mata korg wahai adik2 ku....

kepada mak abah...
thankz for everything....
amy mungkin xdpt tunjukkan yang betapa amy syg mak ngan abah...
tp amy nk mak ngan abah taw...
yang amy mmg syg mak n abah...
thankz jgk kepada mak n abah yg sentiasa bersabar
dengan kerenah kitorg adek beradik....

thankz baca blog aku....
enjoyy this life....

p/s : sebenarnya klu sesiapa ade rase mcm pernah bace ayat2 ini en...
aku dah tulis cter ni kt blog myspace aku lame dah..
hikhik..
ni saje amek balek letak sini...
tadi internet cam haram....
so xde mood nk menulis dah...
hehehe..!!

No comments:

Post a Comment